|
Nové paradigma pojetí života
(Mezinárodní konference EKOMOST 1992)
Zlata Hálová
Připadá mi významné, že mohu téma svého příspěvku
přednést ve městě, které se jmenuje Most, protože jméno (každé) nese sdělení.
Most nese obraz přechodu na druhou stranu, obraz spojení, dosažení něčeho,
co je jinak nedosažitelné. Je-li dnes město Most “hlavním” městem nejvíce
zdevastované části naší země, možná je také mostem, po kterém lze přejít
na druhý břeh, k nápravě toho, co nás aktuálně bolí.
Chtěla bych v úvodu poděkovat přátelům: Václavu
Bělohradskému, Dušanu Dugáčkovi, Pavlu Stratilovi, kteří přijali moje
pozvání – výzvu podílet se na programu dne věnovanému ”alternativnímu
životnímu stylu”. A chtěla bych poděkovat také všem ostatním, kteří přispívají
k tomu, abychom nepromarnili možnost dostat se na druhý břeh.
Nedávno byla v Praze výstava World Press
photo, tam jsme mohli vidět fotografii, která během války v Perském zálivu
obletěla svět. Fotografii kormorána zalepeného naftou navždy zachycující
moment jeho ”polidštění”. Stejně jako člověk oněmělý hrůzou, je na
té fotografii pták, polidštěný bezmocí nad tou zkázou. Steve Mc.
Curry, autor tohoto snímku, za něj dostal cenu v kategorii ”Příroda a
životní prostředí”.
Ocenění, medaile, řády …A nebo naopak. Tresty, zákazy,
pokuty…To jsou formy komunikace, jejíž určitá kvanta si lidé navzájem
vyměňují. A pak jsou ještě jiné rozměry. Václav Bělohradský napsal k této
fotografii úvahu ”Válka v Perském zálivu očima kormorána”. Nad
dokumentem i nad Bělohradského otázkou: ”Jak
trpí kormorán, pro kterého se voda, k níž od věků patřil, stává
smrtelnou pastí a navždy mizí jeho ptačí svět?”
se mi přes veškerou výzbroj poznatků psychologické vědy,
sevřelo srdce.
Psychologie, jako každý jiný systematizovaný poznatkový
systém, má svoji metodologii a terminologii. Získané poznatky třídí,
analyzuje, porovnává, vyhodnocuje, aplikuje. Využívá také poznatků
biologie, chemie, fyziologie, genetiky, fyziky. Používá statistiku s její
teorií významnosti, přípustné tolerance chyb, směrodatných odchylek apod.
Psychologie může dnes poskytnout množství důležitých
výsledků svého poznání a dát tak podnět ke změnám a nápravě věcí
lidských, ale podobně jako další vědy s týmiž ambicemi, nevystačí
do budoucnosti pouze s exaktním přístupem, nevystačí pouze s rozumem.
Všichni nevystačíme pouze s rozumem! Nevystačíme
už dále s poznáním světa pouze přes kvantifikovatelné údaje. A to,
že s tím přestáváme stačit, začíná být víc než zjevné. Začíná
být tragicky zjevné.
Newtonsko-karteziánský model, dosavadní paradigma pojetí
života, vytlačil ostatní možnosti poznání jako kvantifikovatelně neověřitelné
a tudíž nevěrohodné. Vše, co lze nazvat spiritualitou postavil jako méněcenné
do ostře kontroverzního protipólu racionálnímu alias pravdivému. Tento
model přestává však být dostačující pro pochopení světa v jeho
propojenosti, v globálním prolnutí přírodního i humánního a ne vždy
v lineární kauzalitě.
(Pozn. Slovo paradigma znamená celek představ všech
hodnot nějaké společnosti. Je to pojem, který zavedl Thomas Kuhn, historik vědy.)
Věda a náboženství, rozum a cit, technika a umění, příroda
a lidstvo – duální, protipólový přístup chápání a výkladu jevů stály
dlouho konfrontačně proti sobě. Od Bacona a Descarta, Newtona a Galilea -
abychom jmenovali alespoň ty nejdůležitější představitele mechanistického
obrazu světa - ovlivňoval tento dualizmus rozhodujícím způsobem náš život.
Na základě výsledků přírodních věd v 18. a 19.
století, došlo objektivně k obrovskému technickému pokroku, který přinesl
změnu životních podmínek a ulehčení práce. Tím však také došlo k tomu,
že si rozum začal činit nárok na vedoucí roli a emocionalita, spiritualita,
intuitivní poznání byly přehlíženy či dokonce popírány.
Obrat začal teprve začátkem 20. století. Byl o to překvapivější,
že jej připravili právě fyzikové, ačkoli mezi vědci nejsilněji spojeni s mechanistickým
obrazem světa. Zprvu přesvědčeni, že mohou vyřešit poslední (a všechny)
neznámé otázky života a vesmíru, museli na základě vlastních výsledků
bádání nejen uznat spirituálně-transcendentální skutečnost, ale přímo
ji přiznat jako prazáklad našeho života. A byly to právě ty
nejlepší hlavy mezi fyziky, které dokázaly vyhlédnout nad úzký horizont
svého oboru a překročit rámec daný metodologií, terminologií i objektivním
předmětem vědy.
Niels Bohr se zabýval čínskými znaky Yin-Yang, které
symbolizují vnitřní jednotu protikladů. Werner Heisenberg, nositel Nobelovy
ceny za fyziku, se ponořil do studia východní filozofie, zejména budhismu.
Wolfgang Pauli, další nositel Nobelovy ceny, studoval archetypy v myšlení
a jeho práce o archetypech je tradičně publikována s Jungovou prací o
synchronicitě. Výzkum atomového a subatomového světa kvantové fyziky
(charakter částic nebo vln – vztah neostrý) postavil fyziky tváří v tvář
skutečnosti, kterou již nebylo možno pochopit a popsat dosavadním způsobem
myšlení a řečí klasické vědy. Učinili závažnou zkušenost, že vždy,
když se přibližovali k podstatě věci a pokoušeli se ji analyzovat
intelektem, objekt zkoumání se vymknul jednoznačnému určení a jaksi neoddělitelně
souvisel se subjektem. Výsledky určované měřítky newtonovské mechaniky se
jevily paradoxní a absurdní.
Tyto zkušenosti vedly přírodní vědy do krize nejen
intelektuální, ale přímo existencionální. Protože se však převrat
obrazu světa odehrával v tak specifických úrovních, nepřístupných
chápání většiny lidí, nedošlo k hlubší proměně vědomí společnosti
ani jejích institucí.
Teprve od šedesátých let 20. století se postupně
do informací pro širší veřejnost dostává proces měnícího se náhledu
na svět. Bohužel, zatím nedostatečně pochopen.
Na tomto místě bych neměla opomenout jméno
Fritjofa Capry, rakousko-amerického fyzika, který ve svých knihách “Tao
fyziky” a “Bod obratu”, prokázal podobnosti a paralely moderní fyziky s mystikou
východu, taoismem a budhismem.
V protikladu k mechanistickému obrazu světa,
prožívali mystici (mystické tradice jsou také v křesťanství a islámu:
např. mistr Eckhart, súfové aj.) svět ne jako nahromadění izolovaných
objektů, které jsou měřeny, váženy, počítány, uspořádávány a
hodnoceny člověkem jako korunou tvorstva, nýbrž spíše jako různé aspekty
jedné a téže skutečnosti. Kosmos je chápán jako neoddělitená
organicko-dynamická jednota. I podle zkušeností moderní fyziky hmotu nelze
rozložit do izolovaných základních kamenů, nýbrž daleko lépe jí lze
porozumět jako komplexnímu pletivu vztahů – zde je podobnost s mystikou
zřetelná.
Upouštíme tedy od paradigmatu analyzujícího, rozdělujícího
a od konfrontačního vidění, které chce celek členit na základě exaktního,
kauzálně-logického pozorování jednotlivých jevů. Přikláníme se k celistvému
(holistickému) ekologickému vidění propojenosti a sounáležitosti jevů, a
to jak humánních, tak přírodních. Tato propojenost a sounáležitost všech
jevů kosmu je chápána jako nejvyšší forma skutečnosti a vědomí.
Metaforicky mluvíme o holotropním obrazu světa, kdy je obsažena každá část
v celku a celek v každé části.
Tento nový obraz světa, nikoli duálně rozštěpený,
ale globálně spojitý, toto nové paradigma pojetí života, jsou stavební
kameny pochopení a přijetí nutné změny životního stylu lidí.
Avšak nejen v souvislosti s poznatky vědy jako
takové, dospíváme k tomu, že na základě starého paradigmatu newtonského
typu, nelze již řešit světové problémy zasahující všechny životní
oblasti. Zejména otázky životního prostředí ve spojení se snahou po
hospodářském růstu, problémy nezaměstnanosti a nemocí, problémy bídy i
zbrojení třetího světa, problémy nárůstu duševní disharmonie při
rostoucí konzumnosti, dávají zřetelně najevo, že izolované postupy vedou
do slepé uličky nebo ke katastrofám.
Jen tehdy budeme mít naději přežít, když pochopíme
naléhavost přijetí nového paradigmatu. A jen tehdy přežijeme, budeme-li připraveni
a ochotni postavit společné zájmy nad zájmy individuální. Osobní blahobyt
a konzum s krátkodobým štěstím nepřináší řešení problémů,
naopak. Stáváme závislejšími, slabšími.
Náš cíl by měl být osobní vnitřní růst namísto
konzumního vnějšího růstu. Mnohé staré kultury přežily ekologické
katastrofy a přesunuly se jinam. Ale země je konečná, její zdroje jsou konečné.
Hrozí ekologický kolaps a my máme sotva několik dekád na záchranu. Kořeny
této katastrofy jsou v přístupu průmyslové civilizace. Je zde vykořisťující
přístup krátkodobého zisku, ten se prezentuje jako jediná cesta. Lidé průmyslové
civilizace trpí kolektivní ztrátou paměti a nezájmem – zapomněli jsme
to, co naši předkové věděli o přírodě. Velmi silně žijeme v domněnce,
že jsme nadřazeni jiným druhům. Je to člověčí šovinismus, který se snaží
využít vše ostatní a člověčí elitářství, lidská arogance vůči přírodě.
Strom života není hierarchický, ale rozvětvující se.
Nejsme vrcholnou větví stromu, jsme jednou z variant. Organizmy se přizpůsobují
svému okolí. To však ještě neznamená, že složitější organizmy jsou
lepší – svou složitostí jsou i slabší, zranitelnější.
Pojetí oddělenosti přírody od lidského světa je po
dlouhé době tak hluboce zakořeněno, že si většina zvláště západních
lidí nedokáže představit, že by to mohlo (a mělo) být jinak. Rozšíření
této západní nadřazenosti do celého světa má zničující následky.
Ostatní kultury nemají takový rozštěp člověka a přírody. A nebývalo to
dříve ani v západní kultuře. Zůstaneme-li doma, např. staří Slované
uctívali háje, potoky, řeky, posvátné hory a skály. Jejich hmotný “přírodní
svět” byl obydlen vílami, skřítky, vodníky, hejkaly – tedy přenesenými
personifikovanými silami duchovního “lidského světa. Vzájemné propojení
a respekt k tomuto propojení, vedl k užívání bez drancování a
zachovávání “zdraví”. Protože zdraví je možnost obnovy po vyčerpání,
možnost nápravy chyb a dalšího růstu.
To vše bylo potlačeno lidskou arogancí během
konstituování monoteizmu křesťanství. Byla provedena démonizace pohanských
bohů. Pokáceny posvátné háje – místa vysoce uspořádané, léčivé
energie. V podstatě stejný zločin jako kdyby nyní došlo ke zničení
Vatikánu nebo Mekky. Gnostické texty byly označeny za bludy. V době
inkvizice proběhla masová vražda moudrých žen: bylinkářek, porodních
bab, zručných řemeslnic, intelektuálek tehdejší doby.
Došlo k odříznutí křesťanů od přírodního světa
a k přesunu do nadřazenosti člověka nad přírodou. To nese západní
civilizace dodnes: komplex nadřazenosti člověka nad přírodou. Stále více
se vzdalujeme našim předkům, kteří s ní žili v harmonickém
propojení. Zapomínáme a neudržujeme jejich dědictví. Jen stále větší
materiálnost a konzumnost.
Jakým způsobem je udržován tento rozštěp, toto
postavení ducha proti hmotě a člověka proti přírodě? Richard Tarnas,
americký psycholog a filozof říká, že západní svět je kanonizován muži.
Jinými slovy: západní kultura, filozofie, věda, umění, celý způsob života
je vytvářen, uplatňován a předáván dalším generacím muži. Sokrates,
Platón, Aristoteles, Galileo, Koperník, Newton, Darwin, Hegel, Marx…(A také
Lenin, Hitler, Stalin, Mao…).
Mužský princip symbolicky
znamená obal, vnějšek, výboj, uplatnění se, sociálno, extroverzi, akci,
obranu něčeho, otevření se. Dává řád, disciplinu, autoritu,
samostatnost, (tedy odpoutání se). Vynáší trumfy, přebíjí, konfrontuje.
Zaujímá postoj, hodnotí, klade požadavky, vznáší nároky. Dává pouze něco
za něco.
Ženský princip symbolicky
znamená střed, vnitřek, nitro, jádro, prožívání, individuálno,
introverzi, zaposlouchání se do sebe, kontemplaci. Představuje soudržnost,
úkryt, teplo, intimitu, jistotu, bezpečí, důvěru, něhu, lásku. Nepožaduje,
nehodnotí, dává a priori (neptá se co za to).
Člověk je v češtině i slovenštině rodu mužského.
Obdobně der Mench, el hombre, l´homme, a Man atd. Anima mundi – duše světa
je rodu ženského. Ženství je to, co je základem péče,
starostlivosti, ochrany. Říkáme: Matka Země. Mysl muže (člověk, výboj,
rozum) zatlačila do pozadí mysl ženy ( země, příroda, cit, ochrana, duše).
Tím dochází k poškozování.
Lidské vědomí obsahuje oba tyto principy.
Z jejich vyváženosti vzniká harmonie. Úkolem ženského principu
je vytvářet vnitřně identickou jednotku, vnitřní svět. Úkolem mužského
principu je začlenit tuto jedinečnou identitu do společensktví.
Goethe píše jak přemýšlel
o těchto dvou principech ve svém vědomí. Mužský princip (otcův vliv)
shledal ve svém působení státnickém. Ženský princip (matčin vliv) poznal
ve svém básnickém vidění světa.
Tyto dvě polohy v sobě cítil
jako protiklad, který se má tvořivě překlenout
a vyřešit vyšší syntézou.
Harmonické vědomí s vyváženými principy muže i
ženy vytváří jemnost Bytí. Tam, kde zůstává
jen mužské vědomí – mysl muže - objevuje se tvrdost (přehnaná akce),
vykořisťování (nezvládnutá výbojnost), potírání jiných, válčení
(zcestná konfrontace a přebíjení), nepokora, zpupnost (klade požadavky, vznáší
nároky). Tam, kde zůstává jen ženské vědomí – mysl ženy – ztrácí
se soudnost (nitro, introverze, individuálno,), vyvstává majetnictví (vnitřek,
jádro, úkryt) a tendence bránit vývoji (zaposlouchání do sebe, bezpečí,
jistota).
Krize západní civilizace, krize západního člověka je
krizí muže. Vznikla z disharmonie mužského a ženského principu, je to
neuskutečněný nebo rozbitý posvátný sňatek mezi mužem a ženou. Neuskutečněná
syntéza.
Je nutné, aby muž našel sám sebe. To znamená, aby přijal
ve svém vědomí také ženský princip. Aby u sebe nepovažoval projev mužské
mysli za jedině správný. Aby neuzurpoval všechno právo Bytí na realizaci
jen mužského výbojného, vnějšek přetvářejícího principu (smutné Gabčíkovo,
ale i Asuán, Aralské jezero apod.). Aby dovolil, a především sám sobě ve
svém životě dovolil, užívat ženství.
Je nutné, aby si žena uvědomila hodnotu svého ženského
principu a obnovila jeho uplatnění. Nesmí se nechat odradit despektem a
dosavadní arogancí muže. Právě na ní v současnosti leží tíha úsilí
odvrátit možnost nepřežití. Nesmí se vzdát. Naopak, musí znásobit svoji
činnost, nezbývá už mnoho času.
Je zapotřebí vytvářet četná a mnoha úrovňová
spojení mužského a ženského principu.
Gregory Bateson, patrně nejvýznamnější filozof 20.
století říká: “Je nutné, aby osobní harmonizace, osobní vyladění vědomí
– láskyplného a současně aktivního, pečujícího a současně hospodařícího,
kontemplativního a současně kooperujícího ve společném obzoru vzájemného
spolužití – proběhla ve vědomí každého z nás.”
Smrt západního člověka by mohla přinést smrt západního
světa a možná světa vůbec.
Nelze jinak, než že člověk rozumu přijme
svou duši.
Děkuji za laskavou inspiraci k tomuto příspěvku
Prof. Stan. Grofovi, MVDr. Jos. Staňkovi, Prof. Václavu Bělohradskému,
Richardu Tarnasovi PhD., Ralphu Metznerovi, PhD., jejichž poznatky i sdělení
z osobních setkání se do textu promítly. (Most 1992)
|