|
Nová úloha psychologie:
vytváření vědomí limitované spotřeby
(přednáška na Mezinárodní ekologické konferenci EKOMOST 92)
Zlata Hálová
“Jsem přesvědčen, že přechod k trvale udržitelnému
rozvoji ve světovém měřítku
je jedinou možností jak překonat ekologickou
krizi”
Bedřich Moldan
“Nesmíme hledat řešení jen v technické oblasti
– vše stojí a padá se životním stylem.”
Josef Vavroušek
Termín “trvale udržitelný rozvoj” je elegantnější
vyjádření toho, čeho potřebujeme dosáhnout, aby lidstvo přežilo, než
termín “vědomí limitované spotřeby”. Významově jsou tyto termíny zřejmě
totožné. Až na slovo vědomí. Vědomí je
však ten klíč, který těmto slovům otevírá naplnění, otevírá akci a
tak i jejich uskutečnění.
Mluvíme-li o potřebnosti alternativy životního stylu,
tj. o jiném životním stylu, než o dosavadním neustálém zvyšování spotřeby,
který přivedl svět na pokraj ekologické propasti, musíme totiž mluvit
především o akci pro tuto změnu. Akci jejímž
výsledkem bude tato změna.
Musíme tedy na prvním místě mluvit o vědomí, neboť
nic nebude skutečností, pokud to nebude napřed myšlenkou, přáním, vůlí
– mentálním podnětem, který navede ke konkrétní realizaci. (Nepřejídání
se, neplýtvání, neznečišťování, nevykořisťování, nezbrojení apod.)
Nedosáhneme (lidstvo) změny, pokud nedojde k přijetí
nutnosti změny na úrovni vědomí, a to na úrovni každého jedince nebo
alespoň většiny. (podívejte se na článek Václava Bělohradského Každý
může být stou opicí: Co je “objektivita” a co objektivita www.tady.cz/hawkmoon)
Konstatovat tato fakta by bylo pro psychologii snadné a
navíc alibistické, kdyby jen popisovala stav věcí a nepředložila návrh,
jak této změny dosáhnout. A bylo by i pošetilé nějakou změnu v takovém
případě očekávat.
Pokusím se vás nyní upozornit a aspoň v základních
rysech popsat psychologickou metodu, která přináší možnost práce se svým
vědomím nad obvyklý režim rozumových operací. Tzn. možnost přístupu
k obsahům vědomí, mimo dosah rozumu (mimo dosah vzpomínek,
srovnávání, třídění, dedukce, indukce, zobecňování apod.) A také
jejich následné zpracování. Pojetí sebe jako celkově svobodného, tvořivého, akčního a sociálně kooperujícího člověka.
Metoda se jmenuje HOLOTROPNÍ INTEGRACE OSOBNOSTI. Autorem
je MUDr. STANISLAV GROF se svou ženou Christinou, psychiatr narozený v Praze
a od r.1967 žijící v USA.
Obsahuje čtyři roviny:
První rovina je řízené dýchání a práce s tělem.
Jedná se o objevení-pochopení fyzické jednotky
(kdo je moje tělo nebo-li: kdo jsem svým tělem), také o objevení-pochopení
fungování jednotlivých orgánů (kdo jsem svým srdcem, kdo jsem svým
mozkem, kdo jsem svým žaludkem apod.). Procítění a pročištění záznamů
vlastního i zvnějšku na mně podepsaného působení.
Druhá rovina je edukace, poučení.
Vyskytuje se ve dvou podobách: biografické, kdy se mohu poznat a poučit
z prožitků svého života až do aktuálního věku. Dále z prožitků doby
perinatální, tj. doby během narození, a je-li to funkční, i z prožitků
doby nitroděložního života. Biografický zdroj prožitků se prolíná se
sociálním a transbiografickým. Tak jako nelze oddělit jedince od
společnosti (v přirozených podmínkách života), tak nelze osobní realitu
oddělit od dalších, jedince přesahujících a přesto propojených
trans-realit.
Třetí rovina je odreagování
tenzí,
bolestí, potlačovaných úzkostí, komplexů méněcennosti a viny, různých
maladaptací, obtížných a ne vždy osobně zaviněných emocí hněvu,
agresivity, lítosti, křivdy apod. Jednoduché uchopení této roviny je asi
toto: vše, co člověk nese v sobě – ať už o tom ví rozumem nebo
pocitem, že něco není v pořádku, ať to skrývá, ignoruje, potlačuje
nebo s tím bojuje – je obtěžující, spotřebovává energii na udržení
optimálního životního stavu. Je lépe mít dostatek životní energie k naplnění
svého života a energií přebývající vytvářet pozitivní přesah ve prospěch
mne samotného i okolí, než mít nedostatek, což znamená vždy projev omezení
až nemoci (ne mocný, ne samostatný, tj. někdo jiný musí pečovat).
Čtvrtá rovina je nová sociálnost.
Staré,
obtěžující rány jsou zahojeny. Člověk je osvobozen od vnitřních problémů
a tenzí. Může žít na základě svých dispozic ve své síle. Síla spočívá
v poznání své tvořivosti, své schopnosti akce, svých možností přesahu,
svých možností lásky a pochopení, které nejsou blokovány úzkostí,
bolestí, sebevýčitkami.
Změna ve vědomí neznamená ignoranci osobních
nedostatečností nebo jejich popření či aroganci vůči světu, ale reálné
sebepojetí, náhled jaký opravdu jsem - namísto sebepopírání a
sebemanipulací. Energie předtím spotřebovávána na popírání a nátlak, má
tak prostor ke smysluplnému tvoření toho, co si v životě přeji podle svých
reálných dispozic.
“Najdou se lidé, kteří se vzepřou proti bezmyšlenkovitosti,
a budou-li jako osobnosti dost čistí a hlubocí, aby ideály
mravního pokroku
mohly z nich vyzařovat jako síla, pak nastane působení
ducha,
jež bude tak mocné, že vyvolá nové smýšlení v lidstvu.”
Albert Schweitzer
Metoda HOLOTROPNÍ INTEGRACE OSOBNOSTI je holistická
(celková) transformační metoda kladoucí důraz na zážitek proměny jako
trvalé kvality. Není to žádné literární předsevzetí silvestrovské
noci, protože se jedná se o vlastní aktivní zážitek procesu mentální přestavby
vědomí. Jeho průběhem vzniká jiná (nová) forma sebeuvědomění.
Vedoucí metody (terapeut) je pomocníkem a průvodcem
procesu, což ovšem neznamená, že by jeho role byla bezvýznamná. Metoda
holotropní integrace osobnosti má své zákonitosti, kterých musí být
vedoucí znalý, a jejichž zachování dosahuje speciálním školením. Určitý
rámec a podmínky průběhu procesu jsou nutností včetně zakončení:
integrace zážitků do života.
Základní a obecné je východisko, že lidská
osobnost je mnohaúrovňový projev jediného univerzálního vědomí. Každá
úroveň spektra vědomí je charakterizována specifickým a rozpoznatelným
smyslem po individuální totožnosti. Spektrum vědomí má celý rozsah od
velmi omezeného, úzkého ztotožnění s egoistickým “Já” - až po
nejvyšší ztotožnění s Univerzálním vědomím (Wilber).
To, co si přejeme je dosáhnout co nejširšího osobního
rozsahu vědomí.
Co nejširšího rozsahu osobní svobody.
Každý z nás má možnost prožít
a procítit sebe jako osobnost -
ale také jako horu, jako řeku, ptáka, oblak ...
Kdo byl jednou horou, ptákem, oblakem -
už nikdy více zemi, vodě, živočichům,
planetě ...
neublíží.
(Most 1992)
|