|
Muž na zemi, muž na věži a láhev vína
(Lidové novíny, Sobota 21. září 1996)
Příspěvek k polemice “Ekologie: Co je skutečnou pozitivní alternativou ke globalizovanému, unifikovanému, vyžilému konzumu”
Roztomilý, řekla jsem si po dočtení věty Ivana
Hoffmana: “Bylo by fajn, kdyby Jefim Fištejn nebo Jakub Patočka přišli s argumentem,
na základě něhož bych buďto uvěřil v hospodářský růst, anebo se
zbavil snu o autě značky Jaguár.” (LN 6.9.)
Roztomilí. Opravila jsem pak v duchu tvrdé y na měkké,
uvědomujíc si je všechny tři, Ivana, Jefima i Jakuba. Ještě jsem zapřemýšlela,
byla-li by změna v pravopise, kdyby se ve výčtu jmen objevila žena. Ne,
nebyla. I se ženou, a dokonce i s více ženami, by byli roztomilí. Ale
žen se nedostává.
Proč roztomilý a roztomilí? Protože zapomněli, co si
jistě přečetli v Goethově slavné knize Faust. Co mám na mysli říká
v Epilogu Na obranu věže ze slonoviny E. Panofsky:
“Poslechněme si píseň Lynkea …, kterého Goethův génius
umístil do věže, místo toho, aby ho nechal honit zvěř, bojovat a zemřít
v boji. Já dívám se dívám,/ neb vidoucí
jsem,/ já věžník si zpívám/ a miluji zem./ Zřím blízko,/ zřím dálky/
a kroužení hvězd/ jak laňky a skalky/ mi na dosah jest./ A věcí všech libý/
zřím soulad a znám,/ tak vše se mi líbí/ i sobě já sám./ Vy blažené oči,/
co zřely jste kdy -/ nechť bylo jak bylo,/ přec nádherné vždy.” (Překlad
Otokar Fišer)
Po tomto okamžiku “sobecké blaženosti” si však strážce
uvědomuje: Nestojím tu na cimbuří/ bych jen slast a rozkoš shléd. S hrůzou
pozoruje, že chatrč Filemóna a Baukidy je v plamenech, vidí jak “plápolající
plameny” stravují nejen jejich ubohé stavení, ale také blízkou kapli a lípy.
Nemůže však dělat nic jiného, než volat na poplach a naříkat. Je na
Faustovi, muži činu, aby navrhl “nové útočiště pro dvojici starců.”
Avšak – a to chci zdůraznit – osud ho přemůže dříve, než stačí své
plány uskutečnit.”
V několika řádcích Goethe shrnul tragédii obou
– muže na věži i muže na zemi. Muž na zemi má možnost jednat, ale nevidí
(je příliš in, jak by řekl současným jazykem někdo z Patočkových
vrstevníků), ba dokonce se nemůže vyprostit ze sítě, jíž ho opředl osud
a jeho předchozí skutky. Muž na věži vidí, nemůže však jednat. Může
pouze varovat. Zde se dotýkáme něčeho, co je jakýmsi druhem “společenské
odpovědnosti” – odpovědnosti, kterou má obyvatel věže “právě
proto”, že dlí na věži. Věž odluky, věž “sobecké blaženosti”, věž
meditace a klidu, tato věž je současně věží strážní. Kdykoli její
obyvatel postřehne, že život či svoboda společnosti jsou v nebezpečí,
má nejen možnost, ale dokonce povinnost “od vrcholu k vrcholu
signalizovat podél hranice, z plných plic křičet na ty, kteří jsou
dole, i kdyby měl jen malou naději, že jeho hlas zaslechnou.”
Jefim Fištejn je úctyhodný muž. Argumenty, které přináší
k diskusi, jsou pádné, ověřené, přesné. Muž na zemi, pohybující
se po svém lovišti dobře ozbrojen, a přestože “v pohodě s fungujícími
játry”, obezřetně sleduje podivný pohyb v houští.
Jakub Patočka, snad mi promine, moje profese i věk mne
nutí vzít v úvahu i jeho mládí a radikalismus s ním obvykle
související. Podívám-li se však na jeho fotografii u článku v LN, na
tu sluncem nasvícenou tvář s rysy evokujícími Michelangelova Davida a
uvědomím-li si, že studuje sociologii, vrátím se znovu ke svému oblíbenému
Panofskému. Vymezuje muže na zemi jako lékaře, právníka, inženýra či
burzovního makléře. Ve výčtu obyvatel věže má ovšem jen dvě profese.
Umělec a vědec. A píše: “Cožpak…ten, kdo svůj život zasvětí nějaké
ne tak zjevně užitečné činnosti, má vůči společnosti zvláštní dluh,
jakousi morální daňovou přirážku, vyměřenou mu právě za to, že mužem
praxe není…?”
Jakub Patočka je už nyní muž na věži se svými
nepraktickými vizemi “obsedantních starostí o Jurské zahrady” –
terminologií pana Fištejna – v nichž se “omezená hmota konfrontuje
s neomezenou chtivostí člověka”. A já se dovolím zeptat: Unese věžník
daňovou přirážku, kterou má platit za to, že je obyvatelem věže? A dále
se ptám: Zkusí se někdy muž na zemi a muž na věži vzájemně domluvit?
Chtějí se vůbec domluvit? Chtějí společně něco řešit? Je možné, aby
se domluvili, když jsou každý tak pevně vymezeni (a omezeni) svým modus
vivendi?
Chápu totiž, jako žena Goethem vyjmutá z tohoto
metaforického problému, úzkost obou. Úzkost lovce o dostatek ulovené zvěře,
o dostatek obilí na chleba a dřeva na zimní měsíce. I úzkost věžníka z odpovědnosti
za stráž, za ono vysunuté místo, z něhož je vidět dál a víc, ale
nemůže se než křičet. Chápu je oba. Mám v sobě optimistickou víru
ženy na zemi, jinak bych se nemohla milovat a rodit děti, učit je chodit a
mluvit, těšit se z toho, jak rostou. A mám také vidění ženy na věži,
které mi umožňuje poznat to, co by mohlo život mých dětí ohrozit i zodpovědnost
chránit je tak dlouho, dokud nebudou schopny převzít zodpovědnost za svůj
život samy. Spleť procesů, jenž konstituují vita activa a vita voluptaria,
je pro mne přirozeností. Netrpím touto dichotomií lovce a věžníka, ani
nepotřebuji stavět rozmanitost jevové stránky věci (světa, ekologie,
materiálních potřeb, člověka celého) do protiřečení.
Cítím s Ivanem Hoffmanem, když stojí před Jaguárem
XLR, cítím přesně, co se v něm odehrává. Chápu Ivana, toho muže na
věži, jak se rozhlíží a uvažuje: “Souvisí hospodářský růst s hodnotami
jako je štěstí, svoboda nebo láska? Jsou štěstí, svoboda či láska důsledkem
hospodářského růstu?” A rozumím Ivanovi i jako muži na zemi, když si
klade otázky: “Co když naším problémem je to, že nevěříme jednoduchým
řešením, nejsme schopni jednoduchých rozhodnutí, a proto komplikovaně
argumentujeme? Schizofrenicky se potácíme mezi tradiční touhou po pohodlí a
nově nabytým ekologickým vědomím?”
Muži na zemi mívají obvykle málo času na přemýšlení
o tom, jaký je rozdíl mezi symbolem a tím, co je jím symbolizováno. A muži
na věži právě ta věž brání podílet se na životě stejně aktivně,
jako se na něm podílejí ti, kdo žijí mimo ni. Když ho však někdo vybízí,
aby z ní vyšel, měl by si obyvatel věže připomenout větu jednoho
matematika: “Nikdo nemůže matematice zabránit, aby někdy prospěla.”
Tato věta se dá transponovat. Např. “Nikdo nemůže moderní askezi zabránit,
aby někdy prospěla.”
Cítím poctivost Jefima Fištejna a také Jakuba Patočky.
Je nutné, aby muž na zemi a muž na věži spolu komunikovali. Nepokřikovali
na jedné straně a odvraceli se na straně druhé. Mohou si každý ponechat
svoji životní roli, ale je potřeba, aby se domlouvali. To je odrazový můstek
k řešení.
Je dobré, že se komunikuje na stránkách LN i jinde. Je
dobré, že se bude komunikovat u láhve vynikajícího vína, o kterou se Jefim
a Jakub vsadili. Snad i dříve, než za deset let podle uzavřené sázky, a ta
láhev třeba ani nemusí stát něčí měsíční plat.
Pánové, přijali byste pozvání na láhev výborného vína
od ženy? Co takhle někdy příští týden?
|